21 marca Rada Miasta Krakowa jednogłośnie przyjęła uchwałę nadającą jednej z krakowskich ulic imię Marka Stachowskiego; szczęśliwym zbiegiem okoliczności stało się to dokładnie w 77. rocznicę urodzin kompozytora.
W zeszłym roku władze Województwa Małopolskiego, po przeanalizowaniu ponad dziesięciu lokalizacji, wybrały okolice Bulwaru Kurlandzkiego na Grzegórzkach jako najlepsze miejsce na budowę nowego gmachu Filharmonii Krakowskiej, a docelowo także Akademii Muzycznej – Stowarzyszenie Artystów Polskich zaproponowało aby Filharmonia Krakowska stanęła przy ulicy nazwanej imieniem wybitnego polskiego kompozytora, związanego z Krakowem, jednego z najbardziej lubianych i szanowanych profesorów Akademii Muzycznej, cenionego pedagoga, który wykształcił całą generację kompozytorów młodego i średniego pokolenia.
Uchwałą Rady Miasta imieniem Marka Stachowskiego nazwano nową ulicę, będącą przedłużeniem ul. Podgórskiej, od Mostu Kotlarskiego do dawnej ul. Wandy (obecnie Ludwika Zieleniewskiego). Za nazwaniem tej ulicy imieniem kompozytora, przemawiał również fakt, że Marek Stachowski mieszkał i tworzył przez ostatnie 20 lat swego życia na terenie Dzielnicy II.
Inicjatywie udzielili poparcia m.in. Związek Artystów Scen Polskich Oddział Krakowski, Polskie Towarzystwo Muzyki Współczesnej, Polskie Wydawnictwo Muzyczne oraz Poseł RP Łukasz Gibała.
Starania o upamiętnienie prof. Marka Stachowskiego w przestrzeni publicznej Krakowa sięgają 2008r. Z inicjatywy Jacka Ajdinovića, na wniosek Stowarzyszenia Artystów Polskich, Zespół ds. Nazewnictwa Komisji Kultury, Promocji i Ochrony Zabytków Rady Miasta Krakowa, po raz pierwszy pozytywnie zaopiniował tę propozycję (w 2009r.) jednak nie było wówczas żadnej nowej inwestycji drogowej, ani innego godnego miejsca i projekt nie doczekał się realizacji, nie proponowaliśmy bowiem zmiany nazw istniejących już ulic.
Uchwała nr XL/530/12 Rady Miasta Krakowa z dnia 21 marca 2012r.
fot. Ewa M. Zarzycka, udostępniona przez autorkę.
5 lutego 2009 roku mija 100 rocznica urodzin wybitnej polskiej kompozytorki XX w. Grażyny Bacewicz.
Z tej okazji odbyły się w Polsce okolicznościowe koncerty i wydarzenia, a Stowarzyszenie Artystów Polskich zorganizowało koncert w Mińsku...
W niedzielę 15 lutego 2009 w sali kameralnej Białoruskiej Filharmonii Państwowej w Mińsku odbył się koncert pod hasłem „Znak Szczególny – Grażyna Bacewicz 1909-2009 w stulecie urodzin i czterdziestą rocznicę śmierci” na którym wystąpił po raz pierwszy na Białorusi Kwartet Akademos wraz z gitarzystą Rochem Modrzejewskim.
Podczas wieczoru zabrzmiały kompozycje kompozytorów polskich i białoruskich:
Kwartet smyczkowy „Witraż” Kanstantsina Yaskou, II Kwartet smyczkowy „Futurum” Jacka Wiktora Ajdinovića, a także utwory na gitarę solo: Variations sur un thème de Skriabine Aleksandra Tansmana, Melodie Ludowe Witolda Lutosławskiego, Due Canzoni Lidie Nuccio D'Angelo, oraz na bis Gustoso Joachima Bernharda Hagena. Po przerwie zabrzmiały ponownie kwartety smyczkowe: III kwartet smyczkowy Marka Stachowskiego oraz na zakończenie IV Kwartet smyczkowy Grażyny Bacewicz.
Koncert spotkał się z dużym zainteresowaniem publiczności. Wieczór zarejestrowało Białoruskie Radio i zgłosiło nagranie koncertu do Europejskiej Unii Nadawców (EBU Euroradio)
Dzień później, 16 lutego w sali Białoruskiego Związku Kompozytorów odbyła się prezentacja twórczości kompozytorskiej i literackiej Grażyny Bacewicz, pod tym samym co koncert hasłem, którą przedstawiła muzykolog Aleksandra Bartos, zaś spotkanie poprowadził Jacek Wiktor Ajdinović. Licznie zebranej publiczności zaprezentowano fragmenty zbioru opowiadań „Znak Szczególny” (wyd. 1970) w oryginale oraz tłumaczeniu na język rosyjski, uzupełniając wersję rosyjską o istotne nie przetłumaczone fragmenty. Na otwarcie wieczoru zabrzmiała II Sonata na skrzypce i fortepian Grażyny Bacewicz w wykonaniu Anastasi Baranienkowej – skrzypce i Anny Sałtykowej – fortepian, studentek klasy muzyki kameralnej prof. Łarysy Dzieduk w Białoruskiej Akademii Muzyki w Mińsku.
Odbyła się także promocja książki Kompozytorzy polscy 1918-2000 pod. redakcją prof. Marka Podhajskiego (wyd. Akademia Muzyczna w Warszawie i Akademia Muzyczna w Gdańsku), pierwszej tak obszernej publikacji, prezentującej dorobek polskich kompozytorów działających w XX wieku, wzbudzając duże zainteresowanie, również ze względu na wspólne polsko-białoruskie korzenie niektórych kompozytorów. Przybliżono ideę wydawnictwa i zapowiedziano planowaną wersję angielską książki.
Organizatorzy: Instytut Polski w Mińsku, Państwowa Białoruska Filharmonia, Stowarzyszenie Artystów Polskich